woensdag 8 februari 2012
Afdeling West gaat experimenteren bij jeugdcompetitie

Afdeling West gaat experimenteren bij jeugdcompetitie

Het spelen in Duo's gaat doorgang vinden

Binnen het bestuur wordt dit onderwerp regelmatig op de agenda geplaatst, het bestuur is er van overtuigd dat er iets moet gebeuren om de jeugd weer achter de competitie tafel te krijgen. De werkgroep "nieuwe competitievormen" heeft een goed en compleet rapport op tafel gelegd, waar het bestuur goed weg mee overweg kon.

Valentijnsvoordeel

Van diverse kanten kwamen positieve reacties binnen en het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat een duo-jeugd competitie, weliswaar in een iets aangepaste vorm, het licht zal zien. Het succes van de Duo competitie bij de senioren bewijst dat dit een succesformule is.

Elk jaar opnieuw groeit de interesse in deze Duo competitie, terwijl de reguliere competitie toch regelmatig onder druk staat. De verwachtte voordelen van een duo jeugd competitie zijn de kortere wedstrijden en mogelijk, bij grotere inschrijvingen, de kortere reistijden.

Toch zijn wij er nog niet, het bestuur heeft gesproken, het is nu aan de verenigingen om actie te ondernemen. De ervaring leert ons dat het voor veel verenigingen toch een grote stap is voordat zij zich inschrijven voor een andere competitie vorm. Wie herinnert zich niet de moeite die het destijds gekost heeft voordat de duo competitie voor de senioren echt van start ging. Een van de leden van het toenmalige bestuur, de heer Bas Nijssen, klom bij elke gelegenheid op een stoel en vertelde met groot enthousiasme de voordelen van deze duo competitie.

Toch duurde het nog lang voordat de verenigingen massaal gebruik maakten van deze nieuwe competitie vorm. Ik herinner mij nog dat één van de grootste verenigingen weigerde om deze Duo competitie onder de aandacht van haar leden bekend te maken. In hun ogen was deze competitie vorm slechts een slap aftreksel van de reguliere competitie....

Dank zij de inzet en de volharding van deze Bas Nijssen en de competitiecommissie is de huidige Duo competitie nu zo'n groot succes. En kijk nu eens, het succes van de Duo competitie spreekt voor zich, jaarlijks groeit het aantal inschrijvingen en zelfs landelijk volgt men het succes van de afdeling West en gaat men ook van start met de Duo competitie.

Het kan ook bijna niet anders, de reguliere competitie is in vele gevallen verouderd van opzet, de lange wedstrijdduur vooral voor de nog jonge senioren is het grote breekpunt, tot diep in de kleine uurtjes komen de spelers terug van hun competitie wedstrijd en de volgende morgen vroeg kraait de haan voor een nieuwe werkdag. Het is dan ook begrijpelijk dat veel senioren graag de vrijdag avond gebruiken voor hun wekelijkse wedstrijdavond, helaas is deze vrijdagavond in vele gevallen niet beschikbaar voor de verenigingen en dus moeten zij noodgedwongen uitwijken naar een andere, avond door de week. De Duo competitie is hier dan ook de enige oplossing.




Snelle bezorging tegen een voordelige prijs, klik hier


  • Dinsdag 17 augustus - 11:11
  • Jeugd
  • 17 reacties

Reacties

Cloudimira

Waarom?

Denk de bond hier de jeugd blij mee te maken, denk dat het juist voor de jeugd veel beter is dat ze 3 wedstrijden spelen in plaats van 2. En ik kan ook nog wel een rede geven waarom het bij de duo competitie goed loopt bij de senioren, denk dat dat meer meer met tijd te maken heeft, veel spelers vinden het niks om tot 12 uur inde avond een bal te slaan, dus die kiezen voor de duo eerder. Denk dat je hiermee veel plezier van het spelen bij de jeugd gaat weghalen, want de jeugd vind de competitie erg leuk en als ze dan maar met zn 2en zijn is het al minder leuk en en na anderhalf uur ben je alweer klaar...

Mandarijntje

Ongelooflijk

Wat voor mensen bedenken dit? Creativiteit ten top, maar niet heus. Als de jeugd tafeltennis niet meer leuk vindt, moet je er voor zorgen dat tafeltennis weer leuk wordt gevonden. Nu wordt een middagje tafeltennissen "minder erg"? Dan hoef je tenminste maar 2 wedstrijden te spelen... Als de bij voetbal de jeugd terugloop gaan ze toch ook niet 2x 15 minuten spelen? Wat een onzin. Zorg ervoor dat de sport weer in the picture komt in de woonplaats van de vereniging, heb goed contact met ouders, zorg voor wat activiteiten buiten tafeltennis om voor de kinderen, gebruik je creativiteit. Dit komt voor mij eerder over als de nekslag voor de sport dan als een vooruitgang. Dat de duo competitie werkt bij de senioren komt alleen maar door de door Cloudimira aangegeven redenen.

outsider

Stimuleer de jeugd!

Ik ben het volledig eens met Cloudimira en Mandarijntje! Jeugd moet je koesteren en zoveel mogelijk laten spelen. Het is toch algemeen bekend dat jeugdspelers onvermoeibaar zijn en nog veel liever 4 dan 3 wedstrijden zouden willen spelen! Het maakt hun namelijk niet uit hoelang een wedstrijd duurt! Dus, de jeugd zeker niet over laten stappen op de duo competitie!!!

Wilfred

Beginners

Het zijn vooral de ouders die het te lang vinden duren. En geef toe drie a vier uur moeten wachten tot de wedstrijden klaar zijn (waarbij je eigen kind ook nog maar eens een uurtje van speelt), is wel lang. Ik hoor zelf weinig klachten van de jeugdspelers dat zij de competitie te lang vinden duren. Wat je wel veel hoort bij zowel de jeugd als senioren is dat men de verhouding tussen de tijd die men zelf speelt en de tijd die men aan de kant zit niet in verhouding vinden. Een andere oplossing die in Gelre bij de beginners gebruikt wordt, is om op twee tafels te spelen. De spelers spelen daarin nog steeds lekker veel wedstrijden, maar je bent toch nog binnen twee uur klaar. Een ander nadeel van een duo-competitie is dat er geen tijd over blijft voor socialiseren. Je bent of aan het spelen, aan het tellen of zit alleen aan de kant. Ik ben echter zeker niet tegen een duo-competitie en deze vorm spreekt ook zat spelers aan (de duo-competitie na de reguliere competitie bij SKF is ook altijd vol), maar dan graag als extra mogelijkheid naast de reguliere competitie.

Arjen

Arjen

Ouders van kinderen die bij de tennis zitten, zijn soms meerdere keren per week bij dezelfde vereniging om naar een toernooi van hun kind te rijden. Sommige toernooien duren daar een week, en tennis is fysiek zo zwaar dat je niet even vier potjes op een dag kan spelen. Daar hoor je toch ook weinig ouders over klagen? Zij weten immers waar ze hun kind voor inschrijven. Wanneer dat bij tafeltennis gebeurt kunnen die zich ook laten inlichten door trainers. Bovendien spelen ze in teams van drie of vier, waardoor je als ouder hooguit twee keer per seizoen hoeft te rijden, vier keer per jaar! Kom daar maar eens om bij de voetbal, of hockey. Tenslotte: het is toch leuk om je kind te zien spelen?

  • Arjen (-25)
  • 17-08-2010
  • 13:02
  • +1 (1)
Valentijnsvoordeel
pingpongpositivo

Verduidelijking

Ik denk dat bovenstaand bericht niet geheel volledig is, al komt de strekking wel redelijk in de juiste richting. Het klopt dat afdelingsbestuur West al enige tijd roept dat men graag een duocompetitie wil invoeren bij de jeugd, in 1e instantie zelfs ter vervanging van de huidige 3mans team vorm. Hierop hebben een groot aantal clubs terecht de nodige weerstand geboden. Uiteindelijk heeft men een werkgroep competitievernieuwing in het leven geroepen met de taak de situatie bij de jeugd eens nader onder de loep te nemen. Deze werkgroep onder leiding van Luc Janssen heeft een keurige rapportage geschreven en is gekomen met een aantal aanbevelingen. Hierin is aangegeven om naast de bestaande 3 mansteams formule ook een specifieke duocompetitie op te starten voor jeugd/jonge senioren van pakweg 15 - 25 jaar. Deze groep spelers zitten nog op school en verdienen veelal bij op zaterdag en kunnen nu gewoon doordeweeks competitie blijven spelen op acceptabele avond tijden (tegen 22.30 - 23.00 uur weer thuis afh. van reisafstand) ipv ver na middennacht. Ik denk dat dit op zich een goed initiatief is, daar de NTTB blijkbaar juist in deze groep leden (15-25 jaar categorie) de grootste uitval kent (net als het voetbal). Kortom een pluim voor het afdelingsbestuur West dat men lef en initiatief durft te nemen. De clubs mogen tot 1 september 2010 op het voorstel reageren en dan neemt het afdelingsbestuur een definitief besluit (?), maar goed dat is een inkopper gezien het verleden. Jammer blijft wel dat men in de vernieuwende competitie opzet in het geheel voorbij gaat om de belangrijke roep om juist voor de beginners (welpen/pupillen) een nieuwe competitiesysteem te beginnen. Veel clubs in West steken momenteel veel energie in werving jonge jeugdleden (talrijke basisschool projecten) en constateren dat de huidige competitieformule (3 mansteam) veel te lang duurt voor deze jonge kinderen. Het geopperde dubbelDaviscup systeem met teams van 4 spelers (2x enkel/1x dubbelspel, duur 1.5 uur maximaal, vervoer mogelijk in 1 auto ) levert relatief veel effectieve speeltijd op bij deze jonge kids (draait het om, zie jeugdvoetbal/hockey!) en hiervoor zal het voor de clubs eveneens makkelijker worden om op zaterdagmorgen ouders voor de begeleiding te benaderen. Nu ben je als ouder/begeleider al snel 5 uur van je zaterdag kwijt en staan de kids meer langs de kant te wachten dan achter de tafel, slechte zaak! Kortom het afdelingsbestuur West maakt zich bij mij pas onsterfelijk als men het lef heeft om ook dit aandachtspunt snel in te voeren. Maar goed, na jaren van wachten op enige vernieuwing op dit vlak moet ik mogelijk niet teveel tegelijkertijd wensen....

Arjen

Buitenland

Hoe regelt men in landen als Duitsland en België de competitie voor jeugd? Misschien daar eens snuffelen voor ideeën

  • Arjen (-25)
  • 17-08-2010
  • 15:40
lucjanssen

Keuzevrijheid

De essentie van de voorgestelde wijziging is om naast de huidige competitieopzet meerdere varianten aan te bieden. Een flink aantal spelers (en ouders) vindt de huidige opzet prima en daarom is het belangrijk dat die ook blijft bestaan. We verliezen echter ook veel (jeugd-)leden, met name in de jongste categorie en tussen de 15 en 20 jaar. Voor die categorieën willen we nieuwe vormen aanbieden. Voor de pupillen/welpen is dat een dubbel-davis-cup-systeem waarin de spelers allemaal 2 enkels en een dubbel spelen en waarin de wachttijden worden geminimaliseerd. Voor de oudere jeugd en de jongere senioren (leden tussen de 15 en 25 jaar) is dat een aparta duo-competitie op vrijdagavond. Nogmaals: alle spelers die de huidige opzet prefereren, kunnen dat blijven doen. Er komen echter nieuwe mogelijkheden bij. In de afdeling west is het ledenaantal gelukkig nog groot genoeg (op een relatief kleine oppervlakte) om meerdere competities naast elkaar te kunnen laten floreren. Laten we hopen en eraan werken dat we op deze manier meer leden aan ons kunnen binden.

Wilfred

Prima initiatief

Als ik het zo lees dus een prima initiatief van afdeling West. Ik hoop dat afdeling Gelre dit voorbeeld ook gaat volgen. Nog een vraagje, daar het twee van elkaar losstaande competities zijn, kun je dan ook in beide competities tegelijk inschrijven?

hanscloostermans

Competitievorm

De reacties lezend wil ik graag een paar opmerkingen plaatsen. De huidige vorm van de zaterdagcompetitie is wat mij betreft bijzonder onvriendelijk voor zowel (jeugd)spelers als ouders. 10 Wedstrijden spelen, waarvan je zelf, indien je niet dubbelt, 3 wedstrijden speelt, betekent dat je 70% van de speeltijd niet bezig bent met datgene waarvoor je naar de zaal gekomen bent: tafeltennissen. Tafeltennissen is een van de weinige sporten waar spelers tijdens de competitiewedstrijden gameboyen, lezen of studeren. Indien we naar een film kijken zappen we tijdens de reclame van 3 minuten al weg. Logisch dat jeugd dan bij tafeltennissen vaker “wegzapt” naar andere sporten. Als je op toernooien kijkt, zie je spelers die 10 wedstrijden spelen, tussendoor toch iedere vrije tafel gebruiken om nog even te spelen. De jeugd wil dus zo veel mogelijk spelen. De huidige competitieopzet biedt dat niet. Ook voor ouders werkt deze vorm niet stimulerend. Lange wedstrijden in combinatie met verre uitwedstrijden vinden veel ouders niet echt prettig. Het dubbel-Daviscup-systeem (op 2 tafels) wordt zeer succesvol gespeeld in de recreantencompetitie Noord-Limburg. Ieder jaar neemt het aantal deelnemers toe. Het komend jaar wordt er door 65 teams (gemiddeld 5 spelers) in 8 klassen gespeeld. Deze vorm betekent dat je in korte tijd 3 wedstrijden speelt. Je zou nog kunnen kiezen om het puntensysteem aan te passen waarbij iedere game 1 punt oplevert. Dit gebeurt bv bij het volleybal ook. Bij een 4-0 voorsprong krijg je het 5e punt cadeau. Blijkbaar is het niveauverschil dan duidelijk. Meestal speel je in 3 wedstrijden dus 15 games. In de huidige competitievorm haal je dit gemiddelde waarschijnlijk niet. Bij een 4-mans team heb je ook 1/3 minder begeleiders/ouders nodig. Het is logisch dat de huidige spelers wel tevreden zijn over de huidige competitieopzet. Je zou het echter moeten vragen aan jeugd die niet tafeltennist. Bijna alle sporten zijn er opgericht in korte tijd intensief te sporten. Tijd is voor iedereen een schaars goed. Tafeltennissen concurreert niet alleen met andere sporten maar ook andere activiteiten, zoals studie en werk. Laten we met diverse vormen uitproberen wat op de lange termijn het beste uitpakt. De duo-competitie biedt al een aantal voordelen. Volgens mij zijn er echter nog betere varianten.

pingpongpositivo

BINGO!!

Hans, ik geniet van je reactie, je slaat de spijker op zijn kop. Kijk allemaal maar eens op zaterdagmorgen vroeg op het voetbal of hockeyveld. Allemaal jonge enthousiaste kids lekker sportief bezig met talrijke ouders in de begeleiding van hun team langs de kant of als anders als supporter keuvelend met andere ouders en tussendoor kijken (kweekt nodige clubbinding). Waarom: binnen 1.5 -2 uur sporten/reistijd is men weer lekker terug thuis en is er ruimte voor andere zaken. Helaas duren onze wedstrijden veel te lang en spelen de kids effectief te weinig in deze periode. Ik ken zelfs NTTB-leden, die met hun kids op zaterdag meegaan naar voetbalwedstrijden en dit team begeleiden en/of zelfs trainen 1x per week 1.5 uur. Deze leden moeten er niet aan denken dat hun kids in een tafeltenniscompetitie gaan uitkomen, kost teveel kostbare tijd. Kortom afdelingsbestuur West neem het initiatief en voer per direct voor de pupillen/welpen een dubbel-Daviscup systeem in, mogelijk durft de NTTB in het algemeen navolging te geven op termijn (ook de landelijke divisiewedstrijden duren veel te lang).

Arjen

Landelijk

Ik vind het persoonlijk juist wel mooi dat de wedstrijden op landelijk niveau zo lang duren. Lekker een middagje naar prachtig tafeltennis kijken, onderwijl gezellig een pilsje drinken en een praatje maken met je clubgenoten. Voor veel supporters geldt dat denk ik wel. Bovendien kun je met de huidige cameratechnieken makkelijk een wedstrijd opnemen, een samenvatting maken en op de website plaatsen. Mochten dus de wedstrijden naar jouw smaak te lang duren, dan kun je alsnog op die manier zien hoe de wedstrijd is verlopen

  • Arjen (-25)
  • 19-08-2010
  • 10:45
Yoda

Landelijk

Een lange landelijke wedstrijd (die toch vaak om meer gaat dan sportiviteit en gezelligheid, maar ook rivaliteit, clubbelangen, kampioenschappen, etc.), brengt ook vaak nog een extra fysieke en conditionele dimensie met zich mee. Spelers moeten de hele dag geconcentreerd blijven, wat wel past bij een ´toegevoegde waarde´ van het landelijke niveau, denk ik... De andere initiatieven zijn wel zeker toe te juichen en ik hoop dat dit na een paar seizoenen goed geevalueerd wordt en de ideeën daarna in de rest van Nederland opgepikt worden. Goed dat de afdeling West zo begaan is en dit aandurft!

  • Yoda (6)
  • 19-08-2010
  • 11:56
Steffen

Overgang pupillen-junioren

Maar hoe zal dit plan in de praktijk uitpakken? Op de foto hierboven zijn al een paar spelers te zien voor wie het niet goed zou zijn als ze te lang in de welpen/pupillen klasse waren blijven hangen. Maar je kan ook niet de jonge talenten richting de duocompetitie op vrijdagavond sturen. Het gat tussen landelijk C en de hoogste pupillen/welpen klasse moet dus minimaal zijn, anders hebben de talenten een probleem. Dit lijkt me persoonlijk niet erg realistisch.

Ton

Snap het even niet

Het stuk gaat over het invoeren van duo competitie bij de jeugd en vervolgens een heel stuk over het tot in de kleine uurtjes spelen. Jeugd speelt altijd overdag op zaterdag, dus dit is naar mijn mening niet echt een argument. Verder ben ik voor wat betreft het 'succes' van de duo competitie in de afdeling West wel benieuwd wat de gemiddelde leeftijd is in deze competitie (ik denk zelf vrij hoog) en het spelniveau

  • Ton (0)
  • 19-08-2010
  • 18:04
Wilfred

Jeugd ook 's avonds

Het beleid is gericht op spelers tussen de 16 en 25. Vanaf je 16 mag je al mee doen in de seniorencompetitie (naast de jeugdcompetitie) en dat is ook iets dat we bij onze jeugd aanmoedigen. Dat het laat wordt is zelden tot nooit een probleem, zo lang het maar op een vrijdag is. Helaas wordt er hier niet altijd op gelet door de bond, waardoor de tieners soms op doordeweekse dagen late uitwedstrijden hebben en dat levert vaak wel problemen op. Het zou bij de senioren sowieso beter zijn om de vrijdagteams en doordeweekse teams standaard gescheiden te houden. Mensen spelen natuurlijk niet voor niets op een vrijdag. Dat zou een hoop problemen en gemopper schelen. Dan maar wat vaker tegen dezelfde teams spelen.

Ton

Praktische problemen

Ik verwacht niet dat onze vereniging (west) duo competitie voor de jeugd zal gaan aanbieden. Om te beginnen neemt het teveel ruimte (tafels) in beslag. Extra inhuren zou dan misschien een oplossing zijn, maar voor ieder extra uur krijgen wij als vereniging een rekening van de Gemeente. Tweede probleem, een jeugdspeler kan niet spelen. Op dit moment kun je wanneer het niet lukt een invaller te regelen, toch met twee spelers de wedstrijd spelen. Dit kan niet met een duo team, dubbelprobleem. Wij scoren door dit soort problemen al genoeg boetes bij de jeugd en ben benieuwd of de afdeling hier soepeler mee om wil gaan.

  • Ton (0)
  • 20-08-2010
  • 17:29
  • Geen account? Klik hier om een account aan te maken.

Column

Column Hanning: klompen en de parel van Oost-Groningen

Column Hanning: klompen en de parel van Oost-Groningen Zaterdag en zondag heb ik een kijkje genomen bij de Groninger Kampioenschappen in Loppersum. Er was een deelnemersveld wat de tafeltennisburgers weer moed kan geven. Vorig jaar was het namelijk dramatisch. Natuurlijk is het altijd leuk om weer met bepaalde personen te spreken over van alles en nog wat. Vooral tafeltennis is natuurlijk onderwerp van gesprek. Of ik nog competitie speel? Die vraag is mij meerdere keren gesteld. Het antwoord is nog steeds hetzelfde: nee. Dan moet er toch eerst een competitie aangeboden worden waarin ik op normale speeltijden actief kan zijn. Maar toch is mijn onderbouwing van het antwoord niet meer het zelfde. Ik gaf altijd als sprekend voorbeeld dat ik geen zin meer heb om op een dinsdagavond een uitwedstrijd te spelen in Finsterwolde. Eigenlijk wist dan iedereen in mijn buurt wat ik bedoelde. Een glimlach van mijn gesprekspartner was vaak de non-verbale bevestiging.

#